maaikeinaussie.reismee.nl

Road trip Melbourne - Darwin

Op 1 juli na jammer genoeg een vertraging van Schiphol naar Dubai kwam Sabrina dan eindelijk een dag later aan in de vroege ochtend heb ik haar opgehaald van het vliegveld. Nadat Sabrina zich had opgefrist heb ik Melbourne laten zien. En zijn we zonsondergang gaan kijken bij St Kilda om pinguïns daar te zien die elke avond aan land komen. We hebben die dag afgesloten met een vuurwerkshow bij Docklands. De volgende dag hebben we ‘s morgens de auto opgehaald en zijn we richting Phillip island gereden, daar hebben we verschillende wandelroutes gedaan, en zag Sabrina haar eerste wallabies.

Philip island staat bekend om de 1000de pinguïns die daar ‘s avonds vanuit de zee het strand op komen, dit hebben we dan ook bekeken een prachtig gezicht! Na een nacht slapen zijn we begonnen aan de Great Ocean Road waar we richting Apollo Bay reden met diverse punten waar we zijn gestopt onderweg, bij een van de uitzichtpunten zagen we dolfijnen zwemmen!!, aangekomen bij Apollo Bay zijn we uiteten geweest en daarna gaan slapen, zodat we de volgende dag weer vroeg op pad konden om het regenwoud gedeelte te bekijken. Na het regenwoud hebben we het laatste stuk gereden richting de 12 apostles, waar het helaas weer regenden, ondanks dat was het uitzicht geweldig!

Daarna richting Warrnambool voor de allerlaatste keer helaas konden we niet bij mijn host family logeren, door dat er iemand bij hun was gestrand die een kangoeroe door de voorruit van zijn auto had gehad dus hadden wij maar een kamer geboekt in het backpackers hostel. De volgende dag heb ik Sabrina Warrnambool laten zien en hadden we afgesproken bij het restaurant om Rose en de kinderen nog even te zien en echt afscheid te nemen omdat dit de laatste keer zou zijn dat ik ze zou zien. Best wel een heftig moment en ik heb later in de auto ook wel een klein traantje gelaten.

Daarna zijn we richting Halls Gap gereden waar wij 3 nachten zijn geweest, een route met overstekende kangoeroes voor de auto, maar gelukkig hebben we er geen een aangereden, verder hebben we daar veel gewandeld en prachtige uitzicht punten bezocht, en heb ik voor de tweede keer de Pinnacle beklommen, waar helaas geen uitzicht was op dat moment door dat we midden in een wolk zaten. De volgende dag hadden we een lange rit voor de boeg naar Adelaide, waar Sabrina voor het eerst links heeft gereden. In Adelaide aangekomen hebben de stad bekeken, een markt en lekker geshopt.

De volgende ochtend zijn we richting Flinders ranges gereden waar we ‘s avonds aan kwamen we sliepen in een vakantiehuisje vlakbij het natuurpark, maar helaas kwam de volgende ochtend de regen met bakken uit de hemel vallen, waardoor de wandeling die we gepland hadden helaas niet door kon gaan. Toen zijn we met de auto door het park gereden, waar we rode kangoeroes zagen. En een prachtig natuurlijke omgeving. Vanuit daar zijn we richting Port Augusta gereden waar we sliepen in een oud gebouw wat helemaal gerenoveerd was superleuk! Dit stadje was ook de laatste plaats voorlopig waar grote supermarkten waren dus inslaan geblazen! Ook was hier het outback centrum wat zeker een aanrader was om voor dat je de outback in gaat heen te gaan omdat je hier van alles over Australië ende Aboriginal cultuur te weten komt en ook het ontstaan van de outback heel erg interessant!

Daarna begon ons eerste avontuur in de outback uren rechtdoor rijden zonder ook maar iemand tegen te komen en alleen maar natuur om je heen. Wij vonden het zeker niet saai, want we hadden zelfs nog een grote adelaar voor de auto en er staken schapen over de weg. Onze eerste overnachting was in Coober Pedy een plaatsje waar veel gebouwen en huizen zich onder de grond bevinden. Wij sliepen die nacht dan ook onder de grond een hele aparte ervaring, we voelde ons echt molletjes haha. De volgende ochtend hebben we nog rondgekeken daar en zijn we verder gereden richting Erldunda waar we de volgende overnachting hadden om vervolgens richting Ayers Rock te rijden over de nog altijd eindeloos lijkende wegen. Uluru een van onze hoogte punten van onze reis. We hebben daar verschillende wandelingen gedaan met informatie over de Aboriginal cultuur En rots tekeningen gezien en de zonsondergang gekeken en de zonsopgang bij kata tjuta en het allermooiste was toch wel de zonsopgang bij field of light. Field of light is een licht kunstwerk met op de achtergrond Ayers rock het was een sprookjesachtig gezicht alleen helaas wel heel erg koud met een -1 en een gevoel temperatuur van -3,9. Later die dag zijn we richting Kings Canyon gereden waar we de volgende dag Sabrina haar verjaardag hebben gevierd, Een best bijzondere plek om je verjaardag te vieren! We hebben die dag een hike gedaan van 4 uur met prachtige uitzichten over de Cliffs van Kings Canyon. In de avond zagen we Dingo’s over de camping lopen (dat zijn wilde honden). Toen was het alweer tijd om naar onze volgende bestemming Alice Springs te rijden waar we laat in de middag aankwamen, we sliepen daar in een hostel, een bijzonder hostel want je kon daar namelijk in oude caravans en in een blokhut slapen die allemaal een bepaald thema hadden gebaseerd op Europa. Zo sliepen wij in de Zwitserse skihut een leuke belevenis!

Alice Springs zelf was niet heel erg bijzonder en we voelde ons daar zelfs een beetje onveilig. Toen zijn we verder gereden naar de volgende overnachting in Tennant Creek in het plaatsje zelf was niet zoveel te beleven maar omdat we voor de volgende ochtend onze langste rit van 7 uur hadden gepland zijn we vroeg gaan slapen. De langste rit was richting Katherine waar je onderweg wel de mogelijk had om te stoppen bij leuke dingen. Zo zijn we eerst gestopt bij de oudste pub Australië waar we geluncht hebben. En als laatste stop de hot springs prachtig baden van 38 graden natuurwater, midden in de natuur waar je zelfs als je geluk had schildpadden kon zien. Helaas hebben wij die niet gezien. Maar het was zeker super genieten daar!

We kwamen in de avond aan in Katherine waar we 2 nachten verbleven een mooi natuurpark waar we gewandeld hebben naar prachtige watervallen. En in de avond hebben we gezellig een BBQ gedaan. De volgende ochtend zijn we nog naar andere hot springs geweest bij Katherine. Maar toen we daar aankwamen stond er wel een bord met een waarschuwing voor krokodillen. Maar er waren nog veel meer mensen daar aan het zwemmen dus dat bleek dat het dus wel veilig was. Alleen in het regenseizoen zijn ze de controle kwijt en kan er dus een krokodil zitten. Deze hot springs waren nog mooier met mooi helder water en een prachtige waterval!

In de middag hadden we een boottocht gepland waar we naar 2 gorges hebben gevaren en onderweg kwamen we zoetwater krokodillen tegen.

Je kon er ook voor kiezen om dit per kano te doen maar omdat wij niet genoeg tijd hadden deden we het dus per boot. Haha achteraf beter nu ik wist dat je dan letterlijk tussen de krokodillen aan het kanoën was.

Na dit alles zijn we richting Kakadu National park gereden waar we in de avond aankwamen. De volgende ochtend zijn we het park ingegaan maar wat jammer was dat veel mooie bezienswaardigheden van het park alleen per 4 wheel drive te bezichtigen waren. En we probeerde nog een 4x4 tour te boeken voor de volgende dag maar dat was helaas allemaal al vol. Toen zijn we zelf maar op pad gegaan en hebben we zoveel mogelijk wat wel met onze eigen auto te bereiken was bekeken. Maar omdat de afstanden zo groot zijn in het park hebben we niet alles kunnen bekijken helaas. Het hoogte punt was een prachtige wandeling met onderweg Aboriginal rotstekeningen en waar we ook nog een zwarte cockatoo spotte. En een wandeling rondom een moerassig gebied waar je veel vogels kon spotten en er stond een bordje dat je echt op de paden moest blijven omdat er krokodillen vlak naast het pad waren gezien. Maar wij hebben niks gezien tijdens de wandeling gelukkig!

Na Kakadu zijn we naar onze laatste bestemming Darwin gereden en dat betekende dan ook bijna het einde van onze eerste road trip.

Maar nog niet helemaal want in Darwin bleven wij ook nog 2 nachten.

De eerste dag zijn we naar de jumping crocodiles geweest. Dan ga je met een bootje opzoek naar de salties, de bestuurde van het bootje houd een stuk vlees boven het water en dan springen de krokodillen omhoog super gaaf om mee te maken om ze van zo dichtbij te kunnen zien!

De laatste dag in Darwin zijn we naar de botanical gardens geweest en hebben we de dag afgesloten op het strand. En toen was het alweer tijd om onze huurauto in te leveren en het vliegtuig te pakken richting Cairns op naar ons volgende avontuur!